zondag 22 december 2013

De donkere dagen voor Kerst in Amsterdam

Zo, daar zit ik dan. Weer. In het Amsterdamse oppashuis, naast de oppaspoes. Voor de derde keer alweer! Vanochtend nam ik de trein van half 11, om een uur of één stak ik de sleutel in de voordeur van het oppashuis en ik blijf hier een week. Niet helemaal maar dat komt nog wel in het verhaal.
Meneer Rinsma had gisteren al een zware koffer en een tas met allerlei artikelen voor mij weggebracht, hij moest toevallig ook in Amsterdam zijn voor een klus. Dat scheelt een hoop gesjouw. Heeft 'ie meteen ook maar de sleutel meegenomen. Handig!
Om half 2 nam ik tram 9 naar het centrum en ik stapte uit op het Rokin, het was inmiddels behoorlijk hard gaan regenen. En oh oh oh wat druk! Wie gaat er dan ook op een koopzondag zo vlak voor Kerst door de Kalverstraat? Ik, zei de gek. Waarom? Omdat ik gehoord had dat er een filiaal van Marks & Spencer geopend was. En daar moet ik als anglofiel natuurlijk naartoe. Scotch Eggs! Druk of niet druk, boeit niet. Ter hoogte van het Spui kwam ik de Kalverstraat in en ik gokte dat M&S wel ergens aan de rechterkant zou zitten. Nou, bij de Dam aangekomen besloot ik eerst maar om mezelf op een Febo kroket te trakteren, M&S was immers in geen velden of wegen te bekennen. Na het overheerlijke kroketje snel even H&M ingedoken maar dat was een heel slecht plan. Het was er simpelweg te druk om ook maar bij de rekken te kunnen komen. Terug naar buiten dan maar weer. De Kalverstraat in omgekeerde volgorde. Halverwege zag ik blauwe lucht tussen de hoge panden. En natuurlijk zat M&S zo'n beetje op het eind, bijna op het Muntplein. Voorlopig heb ik wel weer voldoende Kalveren gezien. M&S was ook al een deceptie. Het is niet het grote warenhuis zoals ik dat ken, maar een uitgebreide luxe en dus ook zeer pittig geprijsde supermarkt. En de Scottish Eggs waren uitverkocht! Nou ja. Ik heb wel een doos huismerk Earl Grey meegenomen en een echte Union Jack M&S boodschappentas. Dus helemaal voor niks was het ook weer niet.
Oversteken bij de Munt, de Nieuwe Doelenstraat door en even op weg naar mijn favoriete Aziatische grootgrutter Dun Yong op de Zeedijk. Gelukkig open! Even inslaan dus. Al die lekkere spullen waar ze bij ons in de provincie hun neus voor ophalen. Een pot kruidenpasta om de lekkerste Tom Ka soep mee te maken. Sambal en hete soep voor meneer Rinsma. Wat sojasausjes en vissaus, dat soort dingen. En zeewiersnacks met wasabi-smaak. Dat is niks voor in de provincie. Gaan ze van joelen!
Met dank aan Albert heb ik vanavond een lekker makkelijke pastamaaltijd gegeten uit de magnetron. Morgen gaan we weer koken. Misschien. Ofzo. Of iets anders.
Nu schoenen uit, glas wijn erbij en op tijd naar bed. Morgen weer een lange dag! Met lichtjes :-)

3 opmerkingen:

  1. Mevrouw Mazzelbips, ik benijd je. Lekker een weekje in de big city, leuke dingen zien en doen, lekker eten enzonogmeer!
    We reden vanavond langs je woonplaats en zeiden tegen elkaar, Zullen we? 't Was koffietijd n.l.
    We besloten het toch maar niet te doen omdat we beiden graag naar huis wilden. Achteraf maar goed ook dus. ;-)
    Fijne Week! Komt meneer Rinsma ook nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zeg! Geniet er maar fijn van.

    BeantwoordenVerwijderen